Miksi myyntisovellus Eatech Portable Sales?

Myyntisovellus Eatech Portable Sales

myyntisovellus

Kysymyksiin vastaamassa Prima Pet Premium Oy:n kehityspäällikkö Lari Majamäki

Mikä teillä oli tilanne ennen Eatech Portable Sales myyntisovelluksen käyttöönottoa?

Ennen tuotteen ensimmäisen version käyttöönottoa myyjämme kirjasivat tilaukset asiakkaan luona pääasiassa paperille. Sitten myöhemmin ne kirjoitettiin koneelle ja lähetettiin sähköpostilla toimistolle, jossa samaa tilausta käsiteltiin parhaimmillaan – vai pitäisikö sanoa pahimmillaan – jo kolmatta kertaa, kun se viimein kirjattiin tilausjärjestelmään.

Myyjänne kuulemma säästävät nyt työaikaa tunnin päivässä. Mihin se perustuu?

Sovelluksen ansioista myyntitilauksia ei tarvitse kirjata käsin. Nyt senkin ajan voi käyttää myyntiin ja asiakastapaamisiin. Myyjä voi lähettää tilauksen käsittelyyn jo asiakastapaamisen aikana ja asiakas saa tarvittaessa tilausvahvistuksen saman tien. Tämä luo tehokkuuden ja luotettavuuden tuntua myös asiakkaan suuntaan. Myös toimiston päässä säästetään reilusti työaikaa, koska tilausten käsittely ei ole enää manuaalista työtä. Inhimilliset kirjausvirheet ovat vähentyneet selvästi.

Miksi myyntisovellus eikä esimerkiksi verkkokauppa?

Suurin syy miksi myyjille haluttiin oma tablet-sovellus, eikä verkkokauppa oli se, että verkkokaupat tarvitsevat toimiakseen jatkuvan nettiyhteyden. Eatech Portable myyntisovelluksen vahvuus on juuri siinä, että nettiyhteyttä tarvitaan vain tietojen päivitykseen ja tilauksen lähettämiseen. Myyjä voi tehdä koko päivän töitä ilman yhteyksiä ja lähettää tilaukset sitten sopivalla hetkellä, kun yhteyksiä on saatavilla.

Edelleen Suomessa on todella paljon alueita, joissa mobiiliyhteydet eivät toimi kunnolla. Puhumattakaan siitä, kun mennään jonnekin liikekeskukseen maan alle. Verkkokaupan käyttö tarvitsee käytännössä kiinteän yhteyden. Ei siitä tule mitään, jos yhteys pätkii ja asiakas odottaa vieressä.

Lisäksi Eatech Portable sallii usean tilauksen tekemisen samaan aikaan ja keskeneräisen tallentamisen laitteen muistiin. Usein käy niin, että myyjä tallentaa tilauksen keskeneräisenä ja odottaa muutaman tunnin tai jopa päivän asiakkaan lisätilausta, ellei ole hirveä kiire toimitukselle. Lisätilaus on helppo lisätä samalle tilaukselle ja lähettää sitten vasta toimistolle. Jos pieni lisätilaus tulisi sitten erillisellä tilauksella, se tietäisi lisätöitä toimiston päässä tilausten käsittelijöiltä ja meidän tapauksessa myös varastolta, kun lähete olisi todennäköisesti tulostettu jo varastolle.

Myyntisovellus ei korvaa verkkokauppaa, mutta on siihen rinnalle oiva lisä. Se sopii erinomaisesti yrityksiin, joilla on myyjiä kentällä. Tuotekuvastot ja -salkut voi jättää toimistolle ja näyttää tuotteet suoraan ruudulta. Pro-meininkiä on se, kun näkee varastosaldot ja ostotilauskannan. Ei tarvitse myydä EI-OO:ta.

Mitä mieltä olet tuotteen käytettävyydestä?

Uskallan väittää, että myyntisovelluksella voi todella MYYDÄ tuotteita ja palveluita, eikä vain ottaa tilausta asiakkaalta. Samaa olen kuullut meidän myyjiltä. Sovelluksen käyttöliittymä on selkeä ja toimintalogiikka johdonmukainen. Vanhan liiton reppurikin oppii sovelluksen käytön hetkessä.

Suosittelisitko Eatech Portable myyntisovellusta muille?

Totta kai!